fbpx

Nowa Lewica

Najnowsze informacje - Nowa Lewica

Treść umowy koalicyjnej
Treść umowy koalicyjnej
Treść umowy koalicyjnej

Treść umowy koalicyjnej

My, niżej podpisani przedstawiciele:

Koalicyjnego Komitetu Wyborczego Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni (dalej "Koalicja Obywatelska"), reprezentowanego...

10.11.2023

Treść umowy koalicyjnej

My, niżej podpisani przedstawiciele:

Koalicyjnego Komitetu Wyborczego Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni (dalej "Koalicja Obywatelska"), reprezentowanego...

10.11.2023

Raport o stanie państwa
Raport o stanie państwa
Raport o stanie państwa

Raport o stanie państwa

Po 8 latach rządów PiS państwo jest w złym stanie. Lewica rzeczowo i merytorycznie w najnowszej publikacji ocenia i opisuje wszystkie błędy i zaniedbania obecnej władzy. ...

18.06.2023

Raport o stanie państwa

Po 8 latach rządów PiS państwo jest w złym stanie. Lewica rzeczowo i merytorycznie w najnowszej publikacji ocenia i opisuje wszystkie błędy i zaniedbania obecnej władzy. ...

18.06.2023

Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski
Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski
Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski

Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski

- Powołanie Agencji Cyberbezpieczeństwa oraz wprowadzenie zakazu inwigilacji w Internecie bez zgody sądu; rozwój krajowego przemysłu zbrojeniowego, kontynuacja...

24.02.2023

Kompleksowy plan wzmocnienia bezpieczeństwa Polski

- Powołanie Agencji Cyberbezpieczeństwa oraz wprowadzenie zakazu inwigilacji w Internecie bez zgody sądu; rozwój krajowego przemysłu zbrojeniowego, kontynuacja...

24.02.2023

Arrow
Arrow
Slider

Pozostałe aktualności

Czterodniowy tydzień pracy. Dziemianowicz-Bąk: Lewica nie odpuszcza tego tematu
18.04.2024

Czterodniowy tydzień pracy. Dziemianowicz-Bąk: Lewica nie odpuszcza tego tematu

- Pomysł skrócenia czasu pracy do czterech dni tygodniowo jest jak najbardziej do rozważenia. Polakom brakuje czasu, a przecież pracujemy po to, żeby żyć. Musimy mieć czas na życie, przyjaźń i miłość - powiedziała w "Graffiti" Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, minister pracy, rodziny i polityki społecznej. Posłanka...
Czytaj dalej

„Pakiet mobilności”, czyli nowe regulacje dotyczące europejskiego transportu drogowego, który w Polsce, ale także na Węgrzech, Łotwie, Litwie, w Rumunii i Bułgarii, uważany jest za protekcjonistyczny i w znacznym stopniu utrudniający firmom transportowym naszego regionu konkurencję, konsekwentnie pokonuje kolejne etapy procesu legislacyjnego. Po przyjęciu przez Komisję Transportu, uzyskał „zielone światło” od Rady UE. Pozostał ostatni krok – przyjęcie pakietu przez PE na sesji plenarnej.

Na całym świecie jednak, także w Europie, mamy poważny problem z koronawirusem. Covid-19 z licznymi nowymi przepisami i zakazami obowiązującymi na czas pandemii, w sposób oczywisty wpłynął na funkcjonowanie europejskiego transportu drogowego. Tym bardziej, że zdecydowana większość przedsiębiorstw transportowych w UE, to małe i średnie firmy, które są szczególnie wrażliwe na zawirowania gospodarcze.

Medycy i naukowcy walczący z koronawirusem zgodnie zapowiadają, że kryzys skończy się dopiero, gdy zostanie opracowana, przetestowana i dopuszczona do powszechnego stosowania szczepionka przeciwko wirusowi. Może to potrwać rok, półtora, a nawet dwa lata.

Uważam, że w sytuacji, kiedy wszelka działalność gospodarcza jest utrudniona, niekiedy uniemożliwiona, a zawsze niepewna (w związku ze zmieniającymi się przepisami, które dostosowują życie gospodarcze do bieżącej sytuacji epidemiologicznej), wprowadzanie zasad, które radykalnie zmieniają warunki gry na rynku transportowym, jest ryzykowne i może powodować nowe komplikacje. Dlatego trzeba tę reformę ponownie przemyśleć. Moim zdaniem oznaczałoby to zdjęcie jej z porządku obrad posiedzenia plenarnego PE i odłożenie jej w czasie.

W tej sprawie zwróciłem się więc z listem zarówno do Przewodniczącej Komisji Transportu i Turystyki Karim Delli, jak i do Iratxe García Pérez - przewodniczącej naszej grupy Socjalistów i Demokratów, o rozważenie tej propozycji.

Prof. Bogusław Liberadzki, eurodeputowany

Suplement:

W związku ze zbliżającymi się posiedzeniami komisji TRAN Parlamentu Europejskiego oraz planowanymi dyskusjami z Komisarzem Thierry Breton jak i Komisarz Adiną Valean na temat pandemii COVID19, jej skutków i strategii wyjścia Zrzeszenie Międzynarowoych Przewoźników Drogowych w Polsce przesłało do mnie informacje na temat kluczowych kwestii dla polskiego sektora międzynarodowego transportu drogowego. 

Zachęcam do zapoznania się z poniższymi punktami.

  1. Pilnych działań wymaga kwestia wydłużania ważności dokumentów takich jak prawa jazdy, świadectwa kierowcy czy kod 95 potwierdzający uzyskanie odpowiednich kwalifikacji oraz ich uznawania przez inne kraje UE. Kwestia ta wymaga uregulowania na poziomie europejskim. Z punktu widzenia polskich przewoźników kluczowe jest uznawanie przez kraje strefy Schengen wiz posiadanych przez kierowców z państw trzecich np. z Ukrainy, którzy zatrudnieni są przez polskie firmy.
  2. W efekcie pandemii kraje UE na wniosek Komisji Europejskiej słusznie wprowadziły poluzowanie zasad dotyczących czasu jazdy i odpoczynków. Niestety w konsekwencji przewoźnicy borykają się z chaosem prawnym i zróżnicowanymi regulacjami w krajach UE. Sytuacja ta wymaga uregulowania na poziomie europejskim tak, aby zasady były jednolite. W tej sprawie ZMPD w dniu 24 marca wystosowało pismo do Komisji Europejskiej (przesyłamy je w załączeniu).
  3. Nadal trudna jest sytuacja na granicy między Unią Europejską a Turcją. Turcja skutecznie utrudnia wjazd na swoje terytorium przewoźnikom i kierowcom z wielu krajów UE. Obecnie przed wjazdem na teren Turcji obowiązuje 14dniowa kwarantanna. Dodatkowo przewoźnicy tureccy nadal mogą swobodnie poruszać się po terenie UE, co prowadzi do nieuczciwej konkurencji. Na początku kwietnia ZMPD zwróciło się w tej sprawie z apelem do Komisji Europejskiej (pismo w załączeniu). ZMPD wzywa do podjęcia działań dyplomatycznych, a w razie braku rezultatów działań odwetowych.
  4. Komisja Europejska przedstawiła wspólne wytyczne ws. strategii wychodzenia z pandemii. Szczególnie ważna z punktu widzenia przewoźników jest koordynacja działań podejmowanych przez Państwa Członkowskie tak, aby uniknąć chaosu na granicach, z jakim mieliśmy do czynienia na początku pandemii. Ważne jest także, aby masowymi testami w pierwszej kolejności objąć między innymi kierowców. W momencie luzowania ograniczeń z pewnością zwiększy się ruch na granicach- w tej kwestii kluczowe jest sprawne funkcjonowanie zielonych korytarzy oraz unikanie zbędnych kontroli pojazdów ciężarowych na przejściach granicznych.
  5. Obecnie Komisja Europejska pracuje nad programem wsparcia dla gospodarki (Recovery Plan). Jesteśmy przekonani, że wyjątkowa sytuacja sektora transportu drogowego powinna zostać w tym planie uwzględniona. ZMPD na poziomie krajowym postulowało wprowadzenie szeregu rozwiązań, z których nie wszystkie zostały wzięte pod uwagę tj. zwolnienie z podatków od środków transportowych, zwolnienie z opłat drogowych czy dofinansowanie do pensji minimalnej przez 6 miesięcy.
  6. Pomimo pandemii nadal toczą się prace nad częścią socjalną Pakietu Mobilności. ZMPD stoi na stanowisku, że skutki pandemii oraz wyjątkowa, trudna sytuacja w sektorze transportu drogowego powinna zostać wzięta pod uwagę podczas obecnych prac nad Pakietem. Zdajemy sobie sprawę, że zmiana zapisów Pakietu będzie bardzo trudna, tym bardziej dziękujemy za podejmowane inicjatywy w tej sprawie. W sowim piśmie z dnia 24 marca do Komisji Europejskiej ZMPD zwróciło uwagę, że skutki pandemii COVID-19 dla transportu drogowego powinny zostać uwzględnione w planowanym przez Komisję Europejską studium skutków.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...

Nowa Lewica w mediach

Dalej
Wstecz
Kwiecień 2024

Najnowsze wydarzenia

Brak wydarzeń

Nowa Lewica

Simple Social Media Stream: There is no feed data to display!

Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem